1,5 week gedaan, nog 4,5 week te gaan - Reisverslag uit Bretagne, Frankrijk van Jessica Brandt - WaarBenJij.nu 1,5 week gedaan, nog 4,5 week te gaan - Reisverslag uit Bretagne, Frankrijk van Jessica Brandt - WaarBenJij.nu

1,5 week gedaan, nog 4,5 week te gaan

Door: Jessica Brandt

Blijf op de hoogte en volg Jessica

13 September 2017 | Frankrijk, Bretagne

Vrijdag 8 september, heb ik 's ochtends weer gemolken en heb de klaveren gevoerd. Ook is er in de grote strohokken bij de kalveren gestrooid. 's middags is er natuurlijk weer gemolken

Zaterdag 9 september en zondag 10 september is er een beetje weekend gehouden. Er is natuurlijk wel gevoerd en er werd 2 keer per dag gemolken, maar zondag ochtend mocht ik een keertje overslaan. Zondag middag voordat we gingen melken hebben we de droge koeien van wei wisselt. Dit omdat er in de oude wei niet genoeg gras meer stond.

Maandag 11 september, na het melken en klaveren voeren, zijn Mary en ik, naar de eerder herstelde pinken wei gegaan, om te kijken hoe het daar allemaal ging. Ook hebben we bij de weide ernaast de draad hersteld om daar gelijk de pinken naar toe te doen.
Toen we terug naar de boerderij gingen, bleek toen dat we aankwamen de melk koeien in de verkeerde wei te staan, terwijl ze eerder die ochtend wel in de goede weide stonden. Bij nader onderzoek bleek dat er een paar paaltjes wiebelig stonden en ze die omver hadden gelopen, zodat ze in een heerlijke verse wei konden grazen. Nadat we de koeien naar binnen hadden gehaald om te melken, hebben we de draad en de paaltjes hersteld zodat ze na het melken weer in de goede wei terecht zouden komen.

Dinsdag 12 september
Nadat er 's ochtends weer gemolken was, ben ik begonnen om koeien staarten te scheren. Dit in verband met langere haren, waar veel viezigheid aan blijft hangen. Toen ik een klein gedeelte had geschoren, kwam er een man langs die een aantal koeien op dracht deed scannen. Na een redelijk, niet te enthousiast resultaat, ben i de kalveren gaan voeren. 's middags ben ik nog even met Mary weggeweest om inkopen te doen en heb nog een paar eenling boxen(kalveren hokjes) uitgemest en gestrooid. Daarna was het alweer tijd om te gaan melken.

*Komend weekend wordt het best spannend!! Ik mag een weekendje de boerderij verzorgen omdat ze naar een meerdaagse bruiloft gaan. Maar ik hoef het gelukkig niet helemaal alleen te doen

Later volgt er meer!